torsdag 19 maj 2011

Stockholm dag 1 - 18/5 och 19/5

Herregud! Var ska jag börja? Kan ju säga att Stockholm är underbaaaaaart! Kan verkligen se mig själv leva här om några år. Alla är rätt stressade här och det är alltid folk på språng överallt, ungefär så som jag är. Huvudstaden är verkligen vacker, underbara Stockholm! Nu hade jag tänkt berätta om gårdagen och idag, samt slänga in massa bilder.

Igår 18/5
Så tog vi tåget till Hässleholm från Knutpunkten 22.30. Sedan bytte vi tåg till Stockholm som då var vårt nattåg. Vi alla fyra var inställda på att vi skulle få en egen sovhytt, så det första vi gör är att klampa in i "vår" sovhytt. Efter ett tag väser mamma: "Där ligger två stycken till här!". Så vi flög ut igen, hahah! Vi skämde ut oss totalt. Sedan ska vi inte tala om sovhyttarna... Alla som känner mig vet om att jag försöker vara positiv i alla lägen och alltid se det bästa ur allt, men jag hade förväntat mig att man iallafall skulle få plats med tre väskor i rad i sovhytten - men icke. Det gick PRECIS in tre väskor, och om vi skulle i i sängarna, fick vi bokstavligen klättra.

Och när vi äntligen höll på att somna kommer det fyra fulla polacker och knackar sönder vår kupédörr i säkert 5 minuter. Till sist får Jeanette nog och flyger ur sängen och skäller ut dem på engelska. Var i stunden otroligt rädd! Jag hade ingen aning om vad de skulle göra eller vad de ville. Men sedan visade det sig att några hade ringt polisen som sedan kom och tog fast dem. Skönt! Men det blev inte mer än 3 ½ timmes sömn... Men trots all dramatik, så var det en upplevelse som jag aldrig glömmer!

Idag 19/5Vi vakande upp efter en risig natt och åt frukost på McDonalds vid 07.00 och begav oss sedan till Hotellet Old Town Lodge, där vi skulle sova (efter 1 timmes yrande rundor...) Vi lämnade vårt bagage eftersom att vi inte fick checka in fören vid 14.00 och begav oss sedan till Gamla Stan för att titta runt lite. Oehört vackert överallt! Vi shoppade loss i alla affärer vi kunde hitta, och jag fick med mig några riktiga kap tillbaka till hotellet (som visas imorgon på bloggen!). Vi åt lunch på en thaibuffé och fortsatte sedan shoppa tills fötterna nästan började blöda.

Snart, när alla har duschat, så ska vi ner till Gamla Stan och äta lite kvällsmat. Hoppas ni har det bra, för jag har det bäst i huvudstaden!

Smala smala gångar!

Mycket större än så var inte sovkupén

Men 06.50 hoppade vi av nattånget denna morgon! Hej Stockholm!


Frukost på McDonalds för första gången i mitt liv! Haha

Beautiful!

Smalaste gränden i Gamla Stan





Essen!

Plattan

Fika på Espresso House




1 kommentar:

  1. haha jag fotade exakt den smala gränden när jag var där i lördags? :D Men visst är där fint?

    SvaraRadera